Trochu z jiného soudku - jak dělat věci dobře

25.05.2013 12:41

Tento článek nebude primárně o pletení, ale myšlenky, na kterých se zakládá by bylo užitečné prosadit v každé oblasti podnikání. Čistě náhodou se mi naskytla příležitost navštívít dny otevřených dveří datového centra WEDOS, kde má můj přítel jako zákazník webhosting. Nikdy neodmítám žádnou příležitost něco se naučit, mám webové stránky, chci rozjet e-shop, tak proč si neposlechnout různé názory, jak to dělat. Lidi, kteří se zabývají profesionální tvorbou webů a jsou pozváni, aby o tom mluvili, to jistě dělají dobře.  Jistě bude možné se od nich něco přiučit.

Nebudu se rozepisovat o podrobnostech, semináře a workshopy byly zajímavé a poučné.  Přes velké množství odborných termínů a technických dat, které jsou pro mě španělskou vesnicí, jsem si dokázala vybrat pro mě množství užitečných informací. Některé informace jsem si jen ověřila, něco upřesnila, něco nového se dozvěděla.

Největším přínosem ale bylo zjištění, že i u nás existují firmy, které přes svůj primární cíl  -  vydělávat - chtějí také poskytovat kvalitní služby a myslí na spokojenost zákazníků.  Přimělo mě to zamyslet se nad tím, jak by se měla chovat úspěšná, firma, obchodník, podnikatel, jedinec.

Tady jsou mé poznatky zhuštěné do pěti bodů:

Úspěšný jedinec nebo firma:

1. Věří si. Dělá s nadšením něco, co umí, čemu rozumí. Pozná se, že ho to navíc baví, má svůj styl a jasnou obchodní nebo životní strategii a věří ve své schopnosti. Záleží mu na kvalitě a funkčnosti, dokáže je ocenit.

2. Informuje. Poskytne všechny dostupné informace a ještě i něco navíc (svoje názory, osobní zkušenosti). I když informace jsou dnes cenným artiklem, nezdráhá se poskytovat je zdarma všem, kdo o ně projeví zájem. Nelže, nemlží, sází na otevřenost a upřímnost.

3. Komunikuje. Vnímá potřeby a požadavky zákazníků, uživatelů, spolupracovníků. V rámci své strategie a svého stylu se těmto potřebám přizpůsobuje. Poskytuje možnost dialogu a podporuje oboustranné kontakty.

4. Vzdělává se. Pořád se učí, sleduje dění v oboru a o novinkách informuje a diskutuje. Udržuje tak kontakty se zákazníky, uživateli, spolupracovníky i s konkurencí

5. Spolupracuje. Konkurenci vnímá jako potencionální spojence - neplýtvá energií a časem na boj s ní, ale těží ze spolupráce. Je v něčečem konkurence lepší? Snaží se tedy, aby byl stejně dobrý, nebo ještě lepší.

Možná se zdá naivní očekávat, že dodržováním výše uvedeného je možné u nás dosáhnout úspěchu. Možná je to pracnější a méně efektivní způsob, jak vydělat peníze, možná, že podvody a nečestné praktiky jsou momentálně výnosnější. Ale já věřím tomu, že dělat věci správně se z dlouhodobého hlediska vyplatí. Z návštěvy dne otevřených dveří mám dojem, že podobně uvažuje i firma Wedos, které se evidentně daří. Určitě je víc takových lidí, kteří chtějí vydělávat poctivě a dělají svou práci s nadšením a dobře.

Potěší mě každá nová zkušenost s fungujícími firmami, dodavateli a e-shopy, dodržujícími tyto zásady.  A všechny by nás měly těšit úspěchy českých firem a podnikatelů, vždyť pokud budou lidi vydělávat peníze, tak je nakonec utratí třeba zrovna za vaše výrobky nebo služby.